Yoga at Home
DO-IN
YOGA
IMG_1606.JPG.jpg
do-in yoga, arnhem, petra van westing, oosterse bewegingsvorm, lichaamsbeweging

Mijn passie is om mensen te laten ervaren wat Do-In bewegen kan betekenen voor lijf en geest. Dit doe ik door je even stil te laten staan in de hectiek en drukte van alledag.

 

Wat is Do-In Yoga?

 

Do-In yoga is een oefenkunst gebaseerd op meridiaanstrekkingen, meditatie door beweging en het op speelse wijze bekrachtigen van het middelpunt van het lichaam: de Hara (buik). Het is gericht op het krachtiger worden van lichaam en geest. De Do-In Yoga les is een bewegingsgerichte vorm van yoga: fysieke activiteit (yang) en lichaamsbewustwording (yin) wisselen elkaar af.

 

Versterkende Do-In Yoga oefeningen worden gegeven in combinatie met oefeningen die de lenigheid bevorderen. Daarbij is de aandacht voor de buikademhaling belangrijk ter bevordering van het uithoudingsvermogen. Er wordt bewust bewogen om kracht van binnenuit te ervaren en op te bouwen. Dit zorgt voor een betere conditie van lichaam en geest.

 

Do-In Yoga richt zich op de mogelijkheden die iemand heeft door op een respectvolle manier het lichaam te bewegen. Bewust en aandachtig. Kenmerkend is de afwisseling tussen meditatie en bewegen, concentratie en plezier, yin en yang. Het lichaamsbewustzijn groeit en de ervaringen op de mat geven ruimte voor zelfreflectie en persoonlijke groei.

Daardoor ga je je mentaal beter voelen, je gaat stralen van binnenuit. Je lijf wordt er blij van.

Je hoeft niet slank, lenig of sterk te zijn om Do-In Yoga te beoefenen! Het gaat erom dat je de strekkingen doet naar wat jouw lichaam aankan. Dus je leert luisteren naar je lichaam.

Wat doet Yin Yoga met je?

 

Bij Yin Yoga worden de oefeningen passief en zonder krachtinspanning gedaan. De bedoeling is dat niet de spieren, maar de dieper liggende lagen in het lichaam, zoals het bindweefselvlies (fascia), worden aangesproken. Deze bevindt zich verspreid over het hele lichaam en omhult het bindweefsel, de spieren, de banden, de pezen, de gewrichten en de beenderen. De houdingen worden 3 tot 5 minuten aangehouden. Wanneer we langer Yin Yoga beoefenen kunnen we deze houdingen zo lang aanhouden als we willen. Bij mensen die te weinig energie hebben wordt de energiestroom geactiveerd. Bij een teveel aan chi, wordt de chistroom in balans gebracht. Een uitgebalanceerde chistroom is van belang voor de gezondheid van lichaam en geest.

Naarmate we verouderen worden onze gewrichten met de jaren steeds stijver. Dit komt omdat we in het dagelijks leven te weinig aandacht besteden aan onze gewrichten. Yin Yoga kan dit verstijvingsproces vertragen, de gewrichten worden soepeler. 

Rugpijn is in onze westerse wereld een 'volksziekte' geworden. Bij de meesten mensen raakt de wervelkolom door het urenlange zitten letterlijk in de verdrukking, of ze wordt verkeerd belast, waardoor rugpijn ontstaat. De pijn komt maar zelden uit de wervelkolom zelf, maar meer vanuit het omliggende bindweefselvlies, waarin veel informatie ligt opgeslagen. Als we dit vlies door zachte oprekking steeds opnieuw aanspreken dan zal dit op den duur ook een positief effect hebben op eventuele pijn, die daardoor verzacht of hersteld kan worden.

Wat doet Yin Yoga met je?

 

Bij Yin Yoga worden de oefeningen passief en zonder krachtinspanning gedaan. De bedoeling is dat niet de spieren, maar de dieper liggende lagen in het lichaam, zoals het bindweefselvlies (fascia), worden aangesproken. Deze bevindt zich verspreid over het hele lichaam en omhult het bindweefsel, de spieren, de banden, de pezen, de gewrichten en de beenderen. De houdingen worden 3 tot 5 minuten aangehouden. Wanneer we langer Yin Yoga beoefenen kunnen we deze houdingen zo lang aanhouden als we willen. Bij mensen die te weinig energie hebben wordt de energiestroom geactiveerd. Bij een teveel aan chi, wordt de chistroom in balans gebracht. Een uitgebalanceerde chistroom is van belang voor de gezondheid van lichaam en geest.

Naarmate we verouderen worden onze gewrichten met de jaren steeds stijver. Dit komt omdat we in het dagelijks leven te weinig aandacht besteden aan onze gewrichten. Yin Yoga kan dit verstijvingsproces vertragen, de gewrichten worden soepeler. 

Rugpijn is in onze westerse wereld een 'volksziekte' geworden. Bij de meesten mensen raakt de wervelkolom door het urenlange zitten letterlijk in de verdrukking, of ze wordt verkeerd belast, waardoor rugpijn ontstaat. De pijn komt maar zelden uit de wervelkolom zelf, maar meer vanuit het omliggende bindweefselvlies, waarin veel informatie ligt opgeslagen. Als we dit vlies door zachte oprekking steeds opnieuw aanspreken dan zal dit op den duur ook een positief effect hebben op eventuele pijn, die daardoor verzacht of hersteld kan worden.

Door zelf Yin Yoga te gaan beoefenen ervaar ik een leniger lijf en een niet eerder gekende rust in lichaam en geest. De combinatie met Do-In Yoga maakt het voor mij compleet. Graag neem ik jullie mee door ook deze reis te gaan maken. Voel je welkom! 

Tarief Wanneer je een priveles wil, wat zeker in het begin heel fijn kan zijn zijn de kosten 55 euro voor een uur. Stroom je in bij een groepsles dan zijn de kosten 11 euro. 

10 minuten voor de les begint is de deur voor je open. We komen in stilte binnen en je stapt letterlijk je stilte in door op je yogamat te gaan zitten (of eventueel liggen als zitten lastig voor je is} en rustig te landen.

Namaste..

Middag licht
YIN
YOGA
do-in yoga, arnhem, petra van westing, oosterse bewegingsvorm, lichaamsbeweging